Sunday, May 15, 2011

TiMe To CoOk


dalam aku masih cuti semester ni... kerje aku masak je...dah tu je hobi aku... aku memang suka memasak tapi kalau menjahit harap maklum lah tak minat kalau pun diberi 1 juta pun aku rasa aku takkn belajar menjahit sebab menjahit perlukan kesabaran yang tinggi.. aku bukan lah jenis yg sabar sangat hehehe...ok dalam aku tengah holiday lagi ni macam-macam benda aku masak... antaranya aku masak nasi goreng udang, nasi goreng daging, daging masak kicap, ikan masam manis, telur sweat sour, telur sambal, udang masak tepung ,ikan sup dan macam lagi yang aku masak... 

tapi yang tak dapat aku lupakan yang aku masak rebung beberapa minggu yang lalu....pagi tu aku ajak la my mom gi pasar untuk beli bahan-bahan untuk masak tengah hari nnti...sampai di pasar aku pilih dan beli lah barang-barang yang diperlukan...lepas aku dah beli tu kitorang balik lah umah... dan apabila sampai ke rumah aku tlg lah mak aku buat kan jemput untuk makan pagi tu....lps aku dah siap masak jemput tu...aku rehatkan badan aku jap dan tak berapa minit kemudian aku dengar suara orang bising2 bau busuk... 

wah tension aku bila ada orang kata bau busuk.. ala biasa la tu kan kalau rebung memang lah bau busukan takkn lah bau wangi pulakan...masa tu sabar je aku dengan orang yang bising2 tu ... tiba untuk aku masak rebung tu ada sesuatu berlaku ... tiba2 tangan aku jadi gatal2... hbs tangan aku naik bintik-bintik merah..la tak sangka pula aku yang aku ada alergic dengan rebung ni.... setahu aku aku makan tak da pula gatal.. bila aku masak gatal pula rebung ni...dah tu masak dia memang lama dan leceh ... lps ni tak delah aku nak masak lagi rebung ni... sebab susah dn leceh patut la aku tak pnh tgk mak aku masak rebung ni rupa 2 masak dia memang agak merumitkan ...menyampah aku.. lepas beberapa jam kemudian baru lah siap aku punya rebung tu... dan bila rasa boleh lah tahan sebaik jadi kalau tak memang lah aku menangis ... sebab aku penat buat semua tu... kalau tak jadikan memang sedih dan kecewa lah aku ...

beberapa hari kemudian barulah tangan aku yg gatal tu beransur pulih.... sebaik tak de tinggal bekas parut kalau tak boleh buat diri aku tak tenteram je... 

p/s taubat lepas ni aku takkan dh masak rebung kalau teringin sangat aku srh jer mak aku belikan hehehe .. menyesal2  tu la tak dengar cakap orang tua... 

0 My LOvElY fRiEnDs: