Friday, June 17, 2011

TiMe To DiEt...


Sekarang ni aku ,semakin hari semakin tembam. lebih-lebih lagi waktu ni aku tengah cuti semester makin naik lah berat badan aku..dan makin comel la aku ni... ( perasan sendiri) la yelah siapa nk puji aku kalau bukan aku sendiri puji diri aku...haha....
 Dulu aku tak penah risau tentang berat badan aku..  aku tak kisah orang lain nak kata apa kat aku .. Diorang
tu hanya tahu mengutuk, mengutuk dan terus mengutuk je...
Salah ke kalau orang yang badan agak comel nak bahagia??? lagipun aku tak kacau hidup diorang tapi kenapa diorang kacau hidup aku . aku pun tak tahu...
dan sekarang ni aku peduli tentang berat badan aku sebab aku risau aku sakit je.... yelah keluarga aku pun nasihatkan aku suruh turun berat badan.. bukan aku tak nak tapi aku tengah cuba nak turun kan berat badan aku ni...  aku pun malu dengan diri aku seperti ni..
sebenarnya aku ni bukanlah memang asalnya gemuk.. dulu aku kurus entah macam mana bila naik je tingkatan 3 berat badan aku naik tanpa aku sedar...dah tu naik mendadak... bila aku fikir rasa macam nak nangis je.. yela adik beradik aku semuanya kurus aku dengan abang aku je tembam...tapi pasal abang aku tu tak kisah sangatlah dah kawin tapi aku ni belum kawin lagi dah ada orang  panggil aku dengan panggilan yang aku benci dah tu ada orang anggap aku ni dah kawin..
entah bila masa aku kawin entah suka-suka je cakap aku dah kawin kenal aku pun tak.. dan kadang-kadang aku layankan saja bila ada orang kata aku dah kawin seronok juga aku kena kan orang tu... bukan lah niat nak kenakan tapi orang tu dah cakap macam tu aku pun mengangguk saja apa orang tu cakap hehe.....
sebenarnya dalam sudut hati aku ni tak kisah kalau gemuk ke kurus bagi aku yang penting sihat... aku nak sihat. aku tak nak sakit. kalau aku jatuh sakit nanti aku menyusahkan orang jaga aku... aku taknaklah macam tu...
 dan satu lagi aku peliklah dengan kaum adam ni kenapa bila orang gemuk  je diorang suka sangat  mengutuklah mencacilah dah tu ada yang sanggup mempermainkan perasaan orang .. lagipun aku pun pernah rasa semua tu dan ianya betul-betul menyakitkan hati aku...lagi satu aku paling pantang kalau ada budak lelaki usik atau ejek adik-adik junior aku yang berbadan besar memang budak lelaki tu menempah maut dengan aku lah.
.aku ni bukanlah suka cari gaduh tapi kalau ada orang yang mengusik orang yang aku sayang mulalah memang aku akan jumpa lelaki tu depan-depan..
 diorang tu tak ada perasaan ke asyik menghina orang je... tahu lah muka tu hensem ,kacak, kurus dan tinggi lampai tapi tak payah lah nak hina-hina orang diorang tu tak fikir ke perasaan orang lain.. disebabkan ini juga lah aku nekad dan berazam untuk turunkan berat badan aku ni...
aku harap berat badan aku dapat turun sebelum raya ni.... dan aku nak buktikan kepada semua  orang yang aku boleh lakukannya..
Akhir kata daripada aku kurus untuk sihat bukan untuk nak tunjukkan kepada orang lain.. oleh tu marilah kita menjaga kesihatan daripada sekarang.... ( eh dah macam berkempen pula hehe)  salam sayang untuk semua....  ^_^



0 My LOvElY fRiEnDs: